NASZ STATUT - Towarzystwo Pelikan

Przejdź do treści
PELIKAN
Towarzystwo Wspierania Chorych i Potrzebujących
im. dra Kazimierza Hołogi

STATUT
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
PELIKAN Towarzystwo Wspierania Chorych i Potrzebujących im. dra Kazimierza Hołogi, działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Poznań.
§ 3
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem miasta Poznania, powiatu poznańskiego i województwa wielkopolskiego. Dla realizacji celów statutowych stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
§ 5
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 6
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.

Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§ 7
Celem stowarzyszenia jest wykonywanie zadań  w zakresie  ochrony i promocji zdrowia, pomocy społecznej, działalności charytatywnej oraz promocji i organizacji wolontariatu, działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami, działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym, ze szczególnym uwzględnieniem osób chorych i potrzebujących  przebywających w  podmiotach  leczniczych (np. szpitalach, domach pomocy społecznej, hospicjach, zakładach opiekuńczo-leczniczych, domach rodzinnych, itp.).
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
  • promowanie sylwetki dra Kazimierza Hołogi jako przykładu lekarza bez reszty oddanego posłudze chorym i potrzebującym przez organizację wydarzeń, koncertów, spotkań, przygotowywanie wydawnictw, filmów,
  • organizowanie   wolontariatu  i szkolenie wolontariuszy działających na rzecz chorych i potrzebujących;
  • wspieranie Ośrodków, w których przebywają chorzy i potrzebujący poprzez, organizację eventów wydarzeń, koncertów, spotkań, zbiórek publicznych,
  • organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów,
  • organizowanie imprez kulturalnych, prozdrowotnych, sportowych, rekreacyjnych,
  • działalność wydawniczą,
  • finansowe, rzeczowe, informacyjne wspieranie rodzin w trudnej sytuacji życiowej, opieka i wsparcie nad rodzinami i  dziećmi   osieroconymi,
  • budowanie, rozbudowywanie, modernizacja, remont w istniejących podmiotach leczniczych (szpitalach, hospicjach, zakładach opiekuńczo – leczniczych), domach pomocy społecznej, domach rodzinnych przeznaczonych dla pacjentów objętych opieką długoterminową lub paliatywną,
  • w zależności od potrzeb i możliwości. pomoc organizacyjna i finansowa w uruchamianiu, wyposażaniu oraz funkcjonowaniu oddziałów szpitalnych, zakładów opiekuńczo- leczniczych, hospicjów, domów pomocy społecznej, poradni, sal rehabilitacyjnych, domów, w których przebywają chorzy długoterminowi lub paliatywni.
  • organizowanie zbiórek publicznych w różnej postaci za zgodą odpowiednich organów ,
  • pozyskiwanie środków z darowizn i sponsoringu,
  • sprzedaż cegiełek,
  • organizowanie akcji charytatywnych,
  • sprzedaż oraz aukcja pozyskanych przedmiotów z darowizn,
  • pozyskiwanie środków z rozprowadzanych ulotek, plakatów i innych pism będących własnością innych podmiotów gospodarczych ,
  • dochód z reklamy i działalności internetowej ,
  • zysk w wysokości 1% wynikający z publikacji KRS - odliczenia od podatku firm i osób fizycznych, inne prawnie dozwolone środki pozyskiwania funduszy,
  • organizowanie rehabilitacji, operacji, zabiegów itp.,
  • zakup szeroko rozumianych urządzeń rehabilitacyjnych,
  • finansowanie leczenia ( kosztowne operacje, zabiegi itp.),
  • organizacja obozów leczniczych.
          
Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia
§ 9
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie posiada członków:
  • zwyczajnych,
  • wspierających,
  • honorowych.
§ 10
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację i rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§ 11
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna, która zadeklaruje na piśmie pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym zostaje się na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia pisemnej deklaracji
§ 12
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
2. Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
§ 13
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
  • biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
  • korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
  • udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
  • zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
§ 14
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
  • brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
  • uczestniczenia w walnych zebraniach członków
  • przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
  • regularnego opłacania składek.
§ 15
1. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia. Są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 16
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu, śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu, wykluczenia przez Zarząd:
  • z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez pół roku,
  • z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
  • ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez pół roku.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia
§ 17
Władzami Stowarzyszenia są:
  • Walne Zebranie Członków,
  • Zarząd,
  • Komisja Rewizyjna.
§ 18
1. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
2. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§ 19
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 20
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 5 lat.
Walne Zebranie Członków
§ 21
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz w roku nie później niż po zakończeniu I kwartału po roku sprawozdawczym, jako sprawozdawcze, i co pięć lat, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a) z własnej inicjatywy,
b) na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Nadzwyczajne Walne Zebranie może też zwołać Komisja Rewizyjna w przypadku bezczynności Zarządu.
Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
  • określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
  • uchwalanie zmian statutu,
  • wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
  • udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań  władz Stowarzyszenia,
  • rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
  • podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
  • podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego.
Zarząd
§ 23
Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
Zarząd składa się z od 2 do 6 członków, w tym prezesa wybieranego na pierwszym posiedzeniu zarządu. W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes, Sekretarz, Skarbnik oraz 2 członków zarządu.
Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
§ 24
Do kompetencji Zarządu należy:
  • kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
  • realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
  • zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
  • planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
  • reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  • przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
  • zwoływanie Walnego Zebrania,
  • ustalanie wysokości składek członkowskich.
Komisja Rewizyjna
§ 25
Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się od 2 do 3 osób,  w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§ 26
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
  • kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
  • ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
  • składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
  • wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
  • wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
  • wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
  • zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określnym terminie

Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa
§ 27
1. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
  • składki członkowskie,
  • darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
  • dotacje, subwencje, udziały, lokaty
  • dochody z majątku stowarzyszenia, dochody z własnej działalności
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
Sposób reprezentacji
§ 28
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.

Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§ 29
Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 30
Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
                                                                                                                                   
Pelikan Towarzystwo Wspierania Chorych i Potrzebujących im. dra Kazimierza Hołogi
ul. Trzemeszeńska 20, 61-038 Poznań
Tel. 509 904 644
KRS 0000972861 / NIP 7792540074 / Regon 522239889
Nr konta: PKO BP S.A. 04 1020 4027 0000 1602 1765 0960
Wróć do spisu treści